Bra upplägg..

..ger större chans till ett bra resultat.
 
Planen idag med Calle var att han skulle få använda huvet lite i paddocken först. Dvs lite naturliga övningar. Han fick trava lite och sen var det viktigt att han lyssnade på mig och mina kroppsrörelser. Lika inne i stallet när jag gjorde ordning honom för ridning. Han fick stå "lös" med repgrimman och repet liggandes på backen. Det var dock lite svårt för nyfikna Calle som antingen ville kolla vad jag gjorde i sadelkammaren eller gå å kika på alla täcken som hängde på boxdörrarna ;) Men med en gnutta tålamod så gick det bra och vi var redo att rida.
 
Uteritt uteritt och uteritt är det som gäller nu. För därifrån kommer problemet (pigg, dampig häst som gör lite som han vill här å där). Men problemet är också att det är problematiskt ATT rida ut för oss.. Hej å hå! Därav detta supernoga upplägg idag.
 
Först blev det några minuter i paddocken. Fokuserade på traven mest och gjorde lite övningar i den. Men tog nåt varv i galopp också bara för att han inte skulle få tok-abstinens efter den ;) Skämt åsido..
 
Sen kändes det mer OK att bege oss ut. Strävade efter att rida så lite som möjligt PÅ vägen, trava länge och noga och vägvalet blev en väg där förhoppningsvis ingen av dom två som bor där tänkte ge sig ut med bilen. Plus från det valet fick Calle en del klättring. Att han dessutom tvingades att trava och INTE galoppera var med tanke att han skulle bli så trött som möjligt :P
 
Vi mötte två bilar medans vi var PÅ vägen som var OK sen mötte vi en medans vi gick bredvid vägen (på en anna stig) som gasade lite för mycket och det var inte OK. Sen att det blåste, att vi var på väg hem och att Calles lugn förvunnit var inget som var till våran fördel. Men det gick bra - tur vi inte var på vägen.
 
Och bara för att han visade ganska tydligt att han ville ta lite galopp på vägen hem och asbolut inte kunde hålla sig lugn så blev det någon minut till i paddocken. Längd galopp på långsidorna och ihopsamlat på kortisdorna.
 
Jag är nöjd med upplägget, bådas prestationer och resultatet. 
 
 
Innan jag åkte hem igen fick Crim följa med ner i grustaget och klättra lite. Longerade honom lite också och sprang några bitar. La ut "bommar" med ganska långt avstånd men han längde fint traven över dom :)
 
Nu ska jag äta upp maten, köra in lite ved, cykla på träningscykeln (som jag tog tag i igår), duscha och sen är det nog dax att börja förbereda för ikväll. Denise kommer hit också :))
 
#1 - - Annika:

Gott nytt år!

Svar: Tack detsamma!
Frida Jakobsson

#2 - - Felicia:

Låter som ett riktigt bra upplägg! Måste också börja plannera och sätta upp bättre delmål, det blir ju så mycket enklare när man har någonting att jobba för :)

Svar: Ja Gud, jag har varit så deppig över vår situation ett tag och bara klagat och hittat på ursäkter sen kom jag på mig själv och då bara - inga fler ursäkter! Ta tag i det istället liksom :)
Frida Jakobsson