Tillbakablick Hovkurs

Tänkte ta en tillbakablick till i våras när jag var på en hovkurs i Gävle över en helg! :)
Det var väldigt spännande bara att sitta och lyssna på ledarna och de andra deltagarna som hade saker att dela med sig utav både kunskapsmässigt, erfarenheter och nya funderingar som ledde till disskusioner om hoven och hästen i helhet.
 
Det var så mycket kloka tankar och jag skulle gärna spela upp allt de sa igen, det var verkligen 48+ timmar matat med nya grejer, och en del saker som jag kände igen såklart :) Jag tycker att det är ett väldigt sunt tänk som barfotaverkare har. Det känns mycket mera igenomtänkt och personligt än att klappa på en sko och låta den sitta där i 8 veckor tills vi tar bort den och klappar på en ny. Och rent generellt kan jag nog tala för att människor med barftotahästar har mer kunskap om hoven och dess funktion än sko-människor. Det tycker jag är spännande och skulle vilja gräva lite mera i! På ridskolor till exempel borde det hållas mera lektioner om hästen som helhet, de som går på ridskola borde få se alla möjligheter! Både när det kommer till inriktning av träningen och hanteringen utav hästen och allt de som hör till runt omkring!
 
Jag förstår ju att det handlar om en pengafråga, men drömma kan man ju :P Det hade varit så häftigt att se sveriges ridskolor om 20 år med en hel omvändning där eleverna får en bredare syn på hästen. Mer teori till folket! Haha! ;) Med uppföljning av praktiska exemplar såklart. Kanske en studieresa? Eller börjar det bli allt för mycket ridgymnasium nu? Kanske, kanske inte. Det borde iaf finnas möjlighet för klubbarna att dra med sig ett gäng i en buss för att studera närmare. 
 
Jag tror också att flera måste ut och lära andra. Men vem har tid med det med egna hästar? Sant, tyvärr. Men det är tankar som jag har. Hade jag gått på ridskola, och även när jag var liten och gjorde det, så hade jag lätt velat vara med och lyssnat på allt där det var något nytt och spännande som jag inte hade en aning om :)
 
 
 
Jag var så glad att jag fick med mig ett hovben hem ifrån kursen! Dessutom fick jag höra något helt nytt, som verkar heltkonstigt! Att hovbensrotation som blir bedömd av veterinär inte alls behöver (eller ens finns möjlighet till att det kan bli?) vara det. Utan det är hoven som är felformad då. Aa det var så sjukt mycket intressanta saker och riktiga aha upplevelser och även "hur-kan-nån-tro-så" tankar! Jag måste lära mig mera! :)
 
 
#1 - - Sanna:

Du är så duktig på att formulera dej Frida! Du är så klok och duktig, heja dej! Jag älskar att läsa din blogg och allta helst dina tillbaka-blickar! :D

#2 - - Annie:

Intressant med barfotaverkning men har nu flertal gånger upplevt att inte alla hästar kan gå utan skor! Ingen av våra hästar kan ens gå normalt i hagen utan skor tyvärr! Parvel gick inte att träna med då han blev mer osäker utan skor trots att han varit barfotahäst framtill jag började utbilda honom. Jag tror absolut många hästar kan vara barfota! Men de som ska prestera hårt på mycket olika underlag som tex travhästar tror inte jag kan gå barfota. Dock tror jag ox på att många behöver lära sig mer om hästen i helhet. Gick själv på tappskokurs och lärde mig sjukt mycket jag med! :)
Intressant att höra andras tankar på sånt här och tycker jag! :) kramis