Söndag i all ära

Började denna söndag i stallet med älgflugor och knott. Det har fungerat så bra att rida till grustaget med Calle och det har varit super att träna lite kondis där nere. Idag när vi var där nere fick vi "fly fältet" för att det enda jag kunde se till slut var älgflugor! Daah! Aldrig i mitt liv att jag bara viftar bort dom och fortsätter rida Calle på samma ställe, haha! Kommer nog allt ihåg hur illa han tycker om dom där äckliga vidriga djuren, tuggade grus en gång och han kunde inte ens hålla sig på mattan när man ledde honom. Så nej tack, vi drog där ifrån och fortsatte lite på ridbanan istället. Tur för Calle (mig) så skötte han sig fin fint idag iaf, inga krumeldutter eller förhastade väjningar, det gillas :)
 
Uteritt för Selma var planerat också, så vi fick väl trotsa skogen (en annan skog) en bit iaf och konstigt nog såg jag inte en enda älgfluga! 
Selma hade det jobbigt med vatten istället, haha. Först steniga stigar och lyfta på hovarna och sen överfyllda vägar så vi fick göra en liten sväng om. Plask plask! Hon var extremt skeptisk men vi kom förbi och det är huvudsaken :) Jag har börjat med en disiplin: Stanna är okej, backa är inte okej. Så om hon stannar för att hon är osäker så kan jag låta henne stå stilla en stund, ibland tar hon nästa steg själv och ibland får jag fråga om vi kan gå lite till - ibland gör jag halt själv också för att markera att det ändå är jag som sköter kontoret ;) Jag tror att det är ett bra upplägg ialla fall. För det är ju inte trevligt med en häst som börjar backa "okontrollerat" eller slänger sig runt när det är något obehagligt. Sen finns det såklart nackdelar med att stanna vid fara också och det allra bästa är att ha en häst som går oavsett, men man kan inte kräva allting från början :) 
 
Foto: LIsa Larsson
 
Resten av dagen har det körts in pellets och ved, städats och tränats liten aning. Har ett mål att kunna göra 50 armhävningar tills nyår ;)
 
Nu blir det snart lite mat och sen ladda upp för en ny vecka :)