Semestertankar

Denna dagen började med att jag "passade butiken" på förmiddagen när mamma var med pappa till falun. Passade på att få lite stickat på mina sockar också som jag började med förra året... har gjort en halv socka nu ungefär haha! ;)
Sen gick jag vidare till stallet i det fina vädret och red ett pass med Selma i paddocken. Efter att vi hade några disskutioner om huruvida man går, jag förslog att vi gick rakt fram för att ta oss in till stallet ifrån hagen. Hennes idé (som uppenbarligen mest fungerade som tidsfördröjande) var att först springa från ena sidan av hagen till andra sidan och sen tillbaka för att de slog hö på en annan åker. När jag väl fått en grimma på hennes ädla huvud trixade hon till det med att stanna var 5e meter, man skulle kunna tro att hon stannade i en korsning och jag började testa vilken väg hon ville ta för jag fick nämnligen vänligt men bestämt prova gå åt andra håll när hon inte ville gå rakt. Efter att vi hade testat korsnings-tekniken prövade vi lite rondell-skicklighet också. Eller cirkulationsplats som det så fint heter. Jag gick då runt henne ett varv och fick henne att snurra efter för att tillslut eventuellt få några steg mot stallets riktning. Däremellan fick jag även ha ögon i nacken för hon var på berg och dalbane humör och gjorde surig utfall bakom min rygg. Efter det lilla äventyret var vi slutligen inne i stallet och där passade det att bli kliad i pannan, lite bakom öronen och gärna sänka huvudet för att gosa en stund. Tills något inte passade längre då visade hon det tydligt och klart med antennerna bakåtstrukna. 
 
Jag säger då det, denna damen. Men jag vet efter så många gånger som hon bara fryser fast. Det är bland det värsta jag vet för jag vet inte HUR jag ska lösa det. Varken från marken eller från ryggen. Så jäkla svårt när man inte får någon respons på varken skänklar, spöt, smackningar eller vädjande. Att hon dessutom är stor, hög, tung och tjurig/opålitlig i viss grad gör att jag från marken får en väldans respekt för henne. Men det är väl som något ordspråk säger om ston, får man dem på sin sida så blir det bra annars kan det vara ett h*lvete ;)

Ridpasset gick bra i alla fall. La mycket fokus på övergångar från galopp-trav idag. Även kortare galopp och på volt. Joggade av i en avslappnad lägre form sen :) Och efteråt skrittade vi ut en dubbelextra runda uppe på vägen, vilket var mysigt ända tills jag insåg att en kille antagligen hade gått efter oss så då trodde jag att han skulle dyka upp i stalldörren 2 meter ifrån mig sen.. Hade gärnat velat vända om skutan och frågat honom om han ville nåt meeeeen med min trogna springare vid namn Selma vette tusan om det hade gått så smidigt haha! Hon hade väl vägrat gå när jag bad om det eller nåt annat drygt :P Tur för han att han inte vågade gå ner till stallet iaf för jag viskade till selma att hon fick tillåtelse att visa tjurighet då... ;)
 
Hur som! Nu ska jag ut och gå en sväng, imorgon är det jobb igen :)